Nieuwstraat 51 | 1741 BV Schagen | Mob. 06-52670868 | info@dspbv.nl

Algemene voorwaarden


Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing voor de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid D.S.P. B.V., statutair gevestigd te Schagen in het handelsregister geregistreerd onder nummer 52447421 en de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid D.S.P. Management B.V., statutair gevestigd te Schagen in het handelsregister geregistreerd onder nummer 72677848, hierna te noemen “DSP”.

 

Toepasselijkheid: (Inkoop en verkoop)

1.1 Onderstaande algemene voorwaarden van DSP, gevestigd te Schagen, gemeente Schagen zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van DSP aan derden alsmede op geleverde zaken en diensten aan derden (hierna te noemen: afnemer). Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op alle offertes en overeenkomsten met derden (hierna te noemen: leverancier) betreffende de inkoop door DSP van zaken en diensten van de leverancier.
1.2 Voor zover een afnemer/ leverancier in zijn aanbod of aanvaarding verwijst naar andere voorwaarden, wordt de toepasselijkheid daarvan middels deze algemene voorwaarden, uitdrukkelijk van de hand gewezen en uitgesloten.
1.3 Afwijking van deze voorwaarden kan slechts schriftelijk plaatsvinden en geldt slechts voor dat ene bepaalde geval. Door DSP kunnen bindende afwijkende voorwaarden worden opgenomen in de offerte en de factuur.

 

Offertes en Overeenkomsten
2.1 Alle offertes en aanbiedingen van DSP zijn vrijblijvend, tenzij deze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt door de afnemer/ leverancier aanvaard, heeft DSP het recht het aanbod binnen twee dagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen, zonder dat de afnemer/ leverancier recht heeft op enige schadevergoeding.
2.2 Orders kunnen telefonisch of schriftelijk worden doorgegeven. Bij telefonische opgave zendt DSP de bevestiging onverwijld per telefax/ email aan de leverancier/ afnemer. Afnemer/ leverancier dient de offerte/ opdrachtbevestiging voor aanvang van de werkzaamheden/ levering van zaken ondertekend aan DSP retour te zenden.
2.3 Een overeenkomst komt uitsluitend tot stand door bevestiging door DSP aan de afnemer/ leverancier van de opgegeven order, dan wel door de feitelijke uitvoering er van door DSP.
2.4 Het risico van misinterpretatie van telefonisch opgegeven orders, die niet voor de uitvoering nadrukkelijk door de afnemer/ leverancier zijn bevestigd, is voor rekening van de afnemer/ leverancier.
2.5 Een inkooporder is alleen rechtsgeldig tot stand gekomen, indien DSP deze inkoop schriftelijk heeft bevestigd.

 

Prijzen
3.1 Alle prijzen en tarieven zijn in euro’s en exclusief BTW en andere van overheidswege opgelegde heffingen tenzij anders vermeld. Bijzondere extra inklarings¬kosten en/ of invoerrechten en of kosten van nader in te schakelen derden zijn niet bij de prijs inbegrepen en zijn voor rekening van afnemer/ leverancier.
3.2 Indien na de totstandkoming van enige overeenkomst een prijsverhoging intreedt, bijvoorbeeld door verhoging van invoerrechten, belastingen, prijsverhogingen door de fabrikant/ importeur/ groothandel/ leverancier e.d., is DSP gerechtigd zijn prijzen dienovereenkomstig aan te passen, en de prijsverhoging in rekening te brengen bij afnemer/ leverancier.

 

Levertijden
4.1 Opgegeven levertijden zullen nimmer zijn te beschouwen als een fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet tijdige levering dient DSP derhalve schriftelijk in gebreke te worden gesteld, waarbij het in artikel 4.2 en het overige in deze overeenkomst bepaalde uitdrukkelijk van kracht is.
4.2 DSP verricht projectmatig werkzaamheden van uiteenlopende aard, in bepaalde gevallen onder bijzondere omstandigheden. Bijvoorbeeld industriële reiniging, het opbouwen van evenementen en het monteren van ijsbanen. Voorts verricht DSP buitengewone werkzaamheden onder bijzondere omstandigheden en werkzaamheden die andere bedrijven niet kunnen uitvoeren, dan wel waarvan zij het uitvoeringsrisico te hoog vinden. DSP zal de door haar aangenomen werkzaamheden altijd naar beste kunnen uitvoeren, maar kan bij bijzondere omstandigheden niet garanderen dat de uit te voeren werkzaamheden volledig dan wel tijdig kunnen worden voltooid (zie artikelen 10.1 en 10.2). DSP zal een dergelijk voorbehoud voorts in de specifieke offerte tot uiting kunnen brengen. Ingeval de werkzaamheden niet volledig dan wel niet tijdig door DSP kunnen worden uitgevoerd als gevolg van bijzondere omstandigheden, zal DSP nimmer schadeplichtig zijn jegens de afnemer/ leverancier. In geval de (verdere) uitvoering van een project ten gevolge van buitengewone omstandigheden, dit ter beoordeling door DSP, niet verder kan worden uitgevoerd, zal dit eveneens niet tot schadeplichtigheid van DSP jegens de afnemer/ leverancier kunnen leiden. Alsdan dient te worden afgerekend tussen partijen op basis van nacalculatie).

 

Betaling
5.1 Betaling van geleverde diensten dan wel verkochte zaken geschiedt op factuurbasis onder rembours à contant, dan wel per bank- of giro overschrijving binnen 30 dagen na factuurdatum. Dit is een fatale termijn, afnemer/ leverancier is nadien derhalve zonder ingebrekestelling in verzuim. De buitengerechtelijke incassokosten, waaronder de kosten van advocaten, deurwaarders, incassobureaus alsmede administratie¬kosten zijn in dat geval voor rekening van afnemer/ leverancier. De buitengerechtelijke kosten, bedragen ten minste 15 % van het factuurbedrag, onverminderd het recht van DSP op volledige vergoeding van kosten.
5.2 Afnemer/ leverancier heeft niet het recht op enige korting of compensatie, tenzij schriftelijk uitdrukke¬lijk anders is overeengekomen.
5.3 Door de afnemer/ leverancier gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van alle verschuldigde rente en kosten, en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de betalende partij dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
5.4 Indien de betalingstermijn wordt overschreden, dan behoudt DSP zich het recht voor vanaf de vervaldatum van het factuurbedrag een interest van minimaal 1,5% per maand of een gedeelte van een maand in rekening te brengen, onverminderd het recht tot invordering.

 

Eigendomsvoorbehoud
6.1 Door DSP geleverde zaken blijven eigendom van DSP, totdat volledige betaling van al zijn vorderingen met betrekking tot de levering heeft plaatsgevonden en ingeval dat op rekening- courant basis wordt geleverd, totdat vereffening van het eventueel ten laste van de afnemer komend saldo heeft plaatsgevonden. Afnemer draagt aansprakelijkheid en risico voor het geleverde vanaf het moment waarop dit te zijner beschikking wordt gesteld.
6.2 Afnemer is vóór de volledige betaling van de koopprijs met inbegrip van eventuele rente en kosten, niet bevoegd het gekochte aan derden te verpanden of te vervreemden.
6.3 In geval van gerede twijfel, een en ander uitsluitend ter beoordeling van DSP, omtrent de betalingscapaciteit van afnemer, is DSP bevoegd de bezorging van zaken uit te stellen, totdat afnemer zekerheid voor de betaling heeft verschaft. Afnemer is in dit geval zowel aansprakelijk voor de door DSP door de vertraagde aflevering te lijden schade, en voor eventuele eigen schade van afnemer.

 

Annulering
7.1 Eventuele annulering van een order komt pas tot stand na schriftelijke bevestiging door DSP. Bij annulering is DSP gerechtigd 15% van de verkoopprijs bij afnemer in rekening te brengen, onverlet de mogelijkheid van DSP om de door de annulering veroorzaakte volledige schadevergoeding te eisen van afnemer, indien deze schade hoger is dan 15% van de verkoopprijs.

 

Ontbinding
8.1 Een gesloten overeenkomst wordt geacht zonder rechterlijke tussenkomst te zijn ontbonden in geval van de volgende situaties:

  • Faillissement, schuldsanering, verleende surseance van betaling, beslaglegging, onder curatele stelling, de aanvraag hiertoe en/ of andere feiten waardoor afnemer/ leverancier de beschikkingsonbevoegdheid over zijn vermogen of delen ervan verliest, tenzij de curator of bewindvoerder de uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschuld erkent en het boedelactief toereikend is om deze boedelvordering te voldoen en de curator zulks ook garandeert.
  • Door de ontbinding worden over en weer bestaande vorderingen onmiddellijk opeisbaar. Afnemer/ leverancier is aansprakelijk voor de door DSP geleden schade, onder meer bestaande uit winstderving en transportkosten.
 

Reclames
9.1 Afnemer is verplicht terstond na de levering c.q. oplevering, de zaken c.q. de verleende diensten grondig te inspecteren op aantallen en eventuele gebreken en bij aanwezigheid daarvan DSP onverwijld, onder specificatie van de klacht, schriftelijk op de hoogte brengen. Indien de afnemer/ leverancier niet onmiddellijk na oplevering/ inspectie DSP schriftelijk wijst op gebreken, dan wordt de afnemer/ leverancier geacht met de staat, waarin de goederen zijn geleverd of de dienst is opgeleverd, in te stemmen en vervalt ieder recht op reclame. Voorts is afnemer verplicht bij levering/ oplevering een door DSP aangeleverd leveringsdocument, eventueel voorzien van opmerkingen, te ondertekenen, bij gebreke waarvan het recht op reclames van afnemer vervalt. Bij de beoordeling van reclames geldt onverlet het in andere artikelen van deze voorwaarden gestelde.
9.2 DSP dient terstond in staat te worden gesteld ingediende reclames te controleren. Indien de reclame naar zijn oordeel juist is, zal hij, te zijner keuze, hetzij een billijke schadevergoeding betalen tot ten hoogste het factuurbedrag, dan wel zal DSP zoveel mogelijk streven naar een adequate oplossing, in overleg met de afnemer/ leverancier, met dien verstan¬de, dat DSP nimmer gehouden is tot een verdergaande vergoeding dan tot ten hoogste het factuurbedrag. DSP is niet tot verdere schade- of kostenvergoeding, uit welke hoofde dan ook, verplicht.

In geval de gewenste aanpassingen noodzakelijk zijn ten gevolge van bijzondere omstandigheden en of buitengewone werkzaamheden (zie artikel 4.2), heeft DSP het recht de hiermee gepaard gaande extra kosten op basis van nacalculatie in rekening te brengen bij afnemer.

9.3 Reclames geven de afnemer/ leverancier geen recht ontbinding van de overeenkomst te vorde-ren of betaling geheel na te laten of uit te stellen.

 

Opschorting en Overmacht
10.1 DSP heeft aansluitend op het gestelde in deze overeenkomst (o.a. artikel 4) het recht de nakoming van de overeenkomst tijdelijk op te schorten en/ of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te doen ontbinden ingeval van overmacht, zonder dat afnemer/ leverancier recht heeft op schadevergoeding.
10.2 Onder overmacht wordt onder andere begrepen: oorlog; oorlogsgevaar; blokkade; in- en uitvoerverboden; transportvertragingen; niet- of niet tijdige levering door toeleverings¬bedrijven van verkoper, stakingen; boycot, verlies of beschadiging bij transport, brand, diefstal, extreme weersomstandigheden, bijzondere gevaren/ veiligheidsrisico’s ter beoordeling aan DSP, etc.

 

Aansprakelijkheid
11.1 De aansprakelijkheid van DSP wordt ook voor zover deze door diens aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, beperkt tot het factuurbedrag. In geval van schade die door de verzekeringsmaatschappij van DSP wordt erkend en waarvan de rechter oordeelt dat een hogere schadevergoeding dient te worden toegewezen dan de hoogte van het factuurbedrag, zal deze schadevergoeding nimmer meer kunnen bedragen dan het bedrag dat de verzekeraar conform de polisvoorwaarden aan DSP maximaal feitelijk zal uit keren. Afnemer/ leverancier gaan uitdrukkelijk akkoord met voormelde schaderegeling.
11.2 Indien de verzekeraar in een geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door verzekering is gedekt, is zoals vermeld de aansprakelijkheid van DSP beperkt tot het factuurbedrag. DSP is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, schade als gevolg van omzet verlies door afnemer/ leverancier uitdrukkelijk daaronder begrepen.
11.2 Afnemer/ leverancier zal DSP vrijwaren voor claims in verband met schade waarvoor DSP in de relatie met hen niet aansprakelijk is.
11.3 DSP is niet aansprakelijk indien de kwaliteit van de door haar geleverde zaken niet meer voldoet aan de daarvoor gestelde eisen, indien afnemer/ leverancier of een door hen ingeschakelde derde niet op juiste wijze heeft vervoerd, opgeslagen, gekoeld, uitgestald, behandeld, gebruikt etc.
11.4 DSP kan door afnemer/ leverancier nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade die een gevolg is van gebreken ontstaan door fouten in het productieproces, of schade voortvloeiend uit andere (productie)handelingen, van de fabrikant of voor schade welke op welke andere grond dan ook voor rekening en risico van de fabrikant komt, dan wel dient te komen.

 

Aansprakelijkheid naar en ten behoeve van door DSP ingeschakelde derden
12.1 DSP maakt bij haar projectmatige werkzaamheden regelmatig gebruik van de diensten van derden, waaronder zogenaamde ZZP-ers. Deze derden (leveranciers) dienen er voor zorg te dragen dat zij ten behoeve van het betreffende project over zowel een deugdelijke aansprakelijkheidsverzekering als over een deugdelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering beschikken.
12.2 De leverancier is naar de afnemer toe rechtstreeks aansprakelijk voor de uitvoering van diens werkzaamheden, onder uitsluiting van aansprakelijkheid van DSP. De leverancier/ afnemer kan DSP nimmer aansprakelijk stellen voor schade ten gevolge van de werkzaamheden verricht door de leverancier.
12.3 De afnemer/ leverancier kunnen DSP nimmer aansprakelijk stellen voor arbeidsongevallen die zich op het project voordoen. Beide andere partijen dienen hiervoor een separate deugdelijke verzekering te hebben afgesloten.

 

Relatie – en anti-ronsel beding
13.1 De Opdrachtnemer is gehouden aan een relatiebeding. Dit houdt in dat het Opdrachtnemer niet is toegestaan wervingsactiviteiten te ontplooien ten gunste van zijn eigen bedrijf tijdens de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden bij de Opdrachtgever en derde partij.
13.2 De opdrachtgever is niet toegestaan om de opdrachtnemer van DSP zonder schriftelijke toestemming van DSP of anders dan in het kader van een schriftelijke overeenkomst met DSP in te huren of op een daarmee vergelijkbare wijze in te zetten.

13.1 en 13.2 is uitdrukkelijk verboden voor 12 maanden na uitvoering van opdracht of gedurende twaalf maanden na afloop van de laatste opdracht. Bij overtreding verbeurt DSP een onder sommatie direct opeisbare boete ter grootte van € 12.000,-¬ per gebeurtenis en daarnaast een direct opeisbare boete ad € 1.000,-- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt een en ander onverminderd het recht van opdrachtgever om in plaats van de boete volledige schadevergoeding te vorderen.

 

Geschillenbeslechting
14.1 Overeenkomsten waarbij DSP partij is, worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht.
14.2 Alle geschillen tussen afnemer/ leverancier en DSP waarin de rechtbank bevoegd is, zullen uitsluitend worden berecht door de rechtbank te Alkmaar, zulks behoudens voor zover dwingende competentieregels hieraan in de weg zouden staan.
14.3 In geval in rechte komt vast te staan dat enige bepaling van deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk onverbindend wordt geacht, tast dit voor het overige deze voorwaarden niet aan.

 

Deponering
15.1 Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en Fa¬brieken te Alkmaar. Eventuele wijzigingen en/ of aanvullingen worden eveneens bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Alkmaar gedeponeerd.

Ontwerp en realisatie: Van Suilichem Communicatie BV